Güvenli sürücülük, çevre algısını her daim yüksek tutmak ve olası riskleri önceden fark etmektir. Gözleriniz sadece önünüzdeki araca takılı kalmamalı; aynalar, kavşaklar ve yanlardan geçen sürücüler ara ara kontrol edilmelidir. Trafikteki birçok kazanın sebebi, sürücülerin yeterli farkındalıkla hareket etmemesidir.
Savunmacı sürüş, diğer sürücülerin olası hatalarını öngörerek hareket etmektir:
Trafik, karmaşık bir sistemdir ve belirli kalıpları anlamak güvenliği artırır:
Ana yol - tali yol ilişkisini ve kavşakları doğru anlayın. Ana yollarda trafik akışı daha hızlı ve yoğun olur. Yan yollardan ana yola giriş yaparken dikkatli olun. Trafiğin yoğun olduğu bölgelerde daha yavaş, tenha olan bölgelerde daha alert olun.
Yoğun trafikte daha büyük takip mesafesi bırakın. Trafik sıkışıklığında sürekli dur-kalk yapmak yerine, düşük ve sabit bir hızda ilerlemeye çalışın. Yoğun trafik, daha çok dikkat ve daha fazla sabır gerektirir. Ani manevralardan kaçının.
Çevrenizdeki sürücülerin hareketlerini izleyin, agresif sürücülerden uzak durun. Düzensiz şerit değiştiren, yakın takip eden, gereksiz korna çalan veya aşırı hız yapan sürücülerden mesafenizi koruyun. Bu tür sürücüler trafik kazası riskinizi artırır.
Yağmur, sis veya karanlıkta sürüş tekniğinizi adapte edin. Islak zeminde fren mesafesi 2 katına çıkar. Sisinli havalarda far kullanımına dikkat edin. Kışın ve buzlu yollarda hızınızı önemli ölçüde düşürün. Yağmurda ve karda lastik seçimi kritiktir.
Eller "10:10" veya "9:3" pozisyonunda olmalı (saat kadranı düşünün). Bu pozisyon size maksimum kontrol ve manevra kabiliyeti sağlar. Dönüşlerde "el ele verme" tekniğini kullanın - direksiyonu kaydırmayın. Dönüş tamamlandıktan sonra direksiyonun kendiliğinden düzelmesine izin verin ve kontrollü bir şekilde düz pozisyona getirin.
En az "iki saniye kuralı" uygulanmalıdır. Öndeki araç bir noktadan geçtiğinde, siz aynı noktaya en az 2 saniye sonra ulaşmalısınız. Kötü hava koşullarında bu süre 4 saniyeye çıkarılmalı. Takip mesafesi, hızınıza ve yol koşullarına göre değişir. Şehir içinde en az 2 saniye, otoyolda en az 3 saniye, kötü hava koşullarında 4-5 saniye olmalıdır.
Her zaman üç kritik adımı uygulayın: Ayna kontrolü, sinyal verme, omuz üstü (kör nokta) kontrolü. Şerit değiştirme sırasında hızınızı koruyun veya hafifçe artırın, yavaşlamak arkadaki sürücüleri şaşırtır. Şerit değiştirirken en az 3 saniye önceden sinyal verin ve karşı şeritteki araçlarla aranızda yeterli mesafe olduğundan emin olun.
Kavşağa yaklaşırken hızınızı düşürün, çapraz trafiği kontrol edin. Görüş açınızı artırmak için başınızı hareket ettirmekten çekinmeyin. Trafik ışıkları, yol işaretleri ve trafik polisinin yönlendirmelerine mutlaka uyun. Sağa dönüşte yayalara, sola dönüşte karşıdan gelen trafiğe yol verin.