BÖLÜM 6: AYNALAR, KOLTUK AYARI ve ARAÇ ÇALIŞTIRMA

Lesson 6/21 | Study Time: 20 Min

Güvenli bir sürüş için doğru oturma pozisyonu ve aynaların uygun konumlandırılması hayati önem taşır. Sınavda ilk yapacağınız işlemler arasında bu ayarlar olacaktır ve doğru yapılması büyük önem taşır.

Koltuk Ayarı

İdeal sürüş pozisyonu şu şekilde olmalıdır:

Koltuğu öne-arkaya ayarlayarak, ayağınız debriyaj pedalına (veya otomatik araçlarda fren pedalına) tam basabilecek şekilde konumlandırın. Diziniz hafifçe bükülü olmalı, tamamen düz veya çok fazla bükülü olmamalıdır.

Koltuk yüksekliğini, ön camdan rahatça görebileceğiniz ve gösterge panelini tam olarak göreceğiniz seviyeye ayarlayın. Gözleriniz ön camın üst kenarından en az bir karış aşağıda olmalıdır.

Koltuk sırt desteğini 90-100 derece arası bir açıyla ayarlayın. Çok yatık olması tepki sürenizi uzatır, dik olması konforu azaltır. Sırtınız koltuk sırtlığına tam temas etmelidir.

Direksiyon mesafesini, kollarınız hafifçe bükülü olacak şekilde ayarlayın. Direksiyonu rahatça çevirebilmelisiniz. Direksiyon ile göğsünüz arasında en az 25-30 cm mesafe olmalıdır.

Koltuk başlığını, başınızın arka orta kısmı başlığın ortasına gelecek şekilde ayarlayın. Bu, olası bir çarpışmada boyun yaralanmalarını önler.

Ayna Ayarı

Ayna ayarı

Dikiz ve yan aynalarda kör nokta en aza indirgenmeli:

  • İç dikiz aynası: Arka camın tamamını görecek şekilde ayarlanmalıdır. İdeal ayar, arka camı aynanın merkezinde tamamen görebilmenizi sağlar. Bu ayna, arkadan gelen trafiği izlemenizi sağlar.
  • Dış yan aynalar:
    • Aracınızın yan tarafı çok az görünecek, yol maksimum görülecek şekilde ayarlanmalıdır.
    • Sol ayna, sol arka kapının bir kısmını ve sol arkanızdaki yolu göstermelidir.
    • Sağ ayna, sağ arka kapının bir kısmını ve sağ arkanızdaki yolu göstermelidir.
    • Aynalar çok içe dönükse sadece aracınızı görürsünüz, çok dışa dönükse referans noktanızı kaybedersiniz.
  • Kör nokta kontrolü: Aynalar doğru ayarlansa bile omuz üstü bakışlarla kontrol edilmelidir. Özellikle şerit değiştirmeden önce, aynaların görmediği alanı kontrol etmek için başınızı hafifçe çevirip bakmalısınız.

Emniyet Kemeri

Sürüşe başlamadan önce mutlaka takılmalıdır. Kemer vücuda uygun şekilde ayarlanmalı - omuz kemeri köprücük kemiğinin üzerinden geçmeli, bel kemeri kalçaların üstünde olmalıdır. Kemerde herhangi bir kıvrım veya bükülme olmamalıdır.

 Kritik Uyarı: Emniyet kemeri takmamak sınavda direkt başarısız sayılmanıza neden olur ve trafik kuralları gereği ciddi para cezasına tabidir. Araç hareket etmeden önce sürücü ve tüm yolcuların kemerlerini taktığından emin olun.

Araç Çalıştırma

Manuel Araç Çalıştırma:

  1. Vitesin boşta olduğundan emin olun (N)
  2. Debriyaj pedalına sonuna kadar basın
  3. Anahtarı kontak yuvası içinde çevirin veya START/STOP tuşuna basın
  4. Motor çalıştıktan sonra gösterge lambalarının söndüğünü kontrol edin
  5. Debriyaj pedalını henüz bırakmayın

Otomatik Araç Çalıştırma:

  1. Vitesin "P" (Park) konumunda olduğunu kontrol edin
  2. Fren pedalına sonuna kadar basın ve basılı tutun
  3. Anahtarı çevirin veya START/STOP tuşuna basın
  4. Motor çalıştıktan sonra gösterge lambalarını kontrol edin
  5. Fren pedalını henüz bırakmayın

Hareket Öncesi Son Kontroller

Motor çalıştıktan sonra, hareket etmeden önce aşağıdaki kontrolleri yapın:

  • Tüm göstergelerin normal çalıştığından emin olun
  • Fren pedalına hafifçe basarak fren sisteminin çalıştığını kontrol edin
  • Tüm aynalardan çevreyi kontrol edin
  • Hareket yönünde engel olmadığını görsel olarak kontrol edin
  • Gerekli ise uygun sinyali verin
  • Sürüşe başlamadan tüm kapıların kapalı olduğunu kontrol edin

Pratik İpucu: Sürücüler değiştiğinde ayna ve koltuk ayarı yeniden yapılmalıdır. Kendinize has bir rutin oluşturun: Araç-Ayna-Kemer (AAK) rutini ile her sürüşten önce aracı kontrol edin, aynaları ayarlayın ve kemerinizi takın. Bu basit rutin, güvenli sürüş alışkanlığını pekiştirecektir.

Aynalar ve Koltuk Ayarı Quiz:
  1. Soru: Koltuk ayarında en önemli kriter nedir?
    Cevap: Pedallara rahatça ulaşabilmek ve direksiyonu kontrol edebilmek. Dizleriniz hafifçe bükülü olmalı ve direksiyonu rahatça çevirebilmelisiniz.
  2. Soru: Yan aynalar nasıl ayarlanmalıdır?
    Cevap: Aracın yan kısmı minimal görünmeli, yol maksimum görünmelidir. Bu sayede kör noktalar en aza indirgenir.
  3. Soru: Manuel araçta çalıştırma sırasında neden debriyaja basılır?
    Cevap: Motor ve şanzıman arasındaki bağlantıyı kesmek için. Araç vitesteyse hareket etmesini önler ve marş motorunun daha rahat çalışmasını sağlar.